09 April 2013

Kesalahan Senaman Yang Sering Di Lakukan

Assalamualaikum w.b.t

Bersenam merupakan salah satu cara untuk menguruskan badan dan meningkatkan kesihatan. Ramai yang telah sedar akan kebaikan dan kepentingan bersenam untuk tubuh badan. Tetapi masih ada antara kita yang melakukan kesalahan kesalahan kecil yang boleh melumpuhkan keberkesanan senaman itu sendiri. Antaranya:

Bersenam dengan perut kosong
Apabila anda bersenam dengan perut kosong, ianya agak mustahil untuk tubuh anda membakar lemak dengan baik. Ini adalah kerana karbohidrat diperlukan ketika proses pembakaran lemak. Sekiranya tiada bekalan karbohidrat , otot anda akan bekerja sendiri ketika proses tersebut, dan akan menyebabkan kerosakan pada otot.


Tidak memanaskan badan
Ramai yang mengambil mudah terhadap perkara ini. Sedangkan memanaskan badan adalah perkara yang amat penting untuk mengelakkan kecederaan otot-otot anda. Luangkan sekurang-kurangnya 5 minit untuk memanaskan badan sebelum anda melakukan apa-apa senaman.


Tidak konsisten
Untuk mendapatkan sesuatu hasil daripada senaman yang dilakukan, ia perlu dilakukan dengan konsisten. Ramai yang menganggap senaman boleh dilakukan apabila dirasakan perlu sahaja, sedangkan ia memerlukan penjadualan yang khas untuk anda melakukannya.


Tidak menjaga pemakanan
Ada pendapat mengatakan bahawa apabila anda sudah melakukan senaman, anda bebas untuk memakan apa sahaja. Ia sememangnya tidak benar. Penjagaan pemakanan adalah penting untuk mengekalkan kesihatan dan bentuk tubuh badan anda.


Tidak dilakukan secara berperingkat
Senaman adalah merupakan suatu proses dan anda tidak boleh memaksa otot anda daripada melakukan suatu yang diluar kemampuan secara mengejut. Lakukannya secara berperingkat dan cuba untuk memperbaikinya dari semasa ke semasa.


10 orang komen:

Unknown said...

cik akak jarang senaman nie..huhuhu..

Unknown said...

Haa dah agak dah kena makan dulu sebelum joging...tp jgn la smpai kekenyangan...*ada orang kata jgn makan sblm joging..kuikui

Zam said...

jom bersenam dgn lebih sihat! ;)

Cik Nor said...

good sharing...

Azzam Fadzil said...

salam..
patut la meow tk kurus2.. hahahaha =P

Mizz Aiza said...

tips yang berguna untuk diamalkan.. saya selalu bersenam tak konsisten..

Sukma said...

betul..senaman tu penting...dah lama tak buat exercise nie...

Cikrosecute said...

tip yg bagus hihihi

Unknown said...

jarang nak bersenam~hee~

ni untuk fiz :)

http://diarionlinenurul.blogspot.com/2013/04/terima-kasih-blogger-fizgraphic-dot-com.html

Anonymous said...

good info..thanks fizzy