Baca Entry Latest Nie Jugak!

18 April 2013

Membuat Telur Rebus Berwarna-Warni!


Assalamualaikum w.b.t

Telur rebus yang dibuat berwarna-warni jangan dimakan jika memakai zat pewarna non makanan, seperti zat pewarna tekstil ! Usahakan memakai zat perwarna khusus untuk makanan, hingga aman disuguhkan untuk disantap. Di bawah ini disajikan bagaimana langkah-langkah untuk membuat telur rebus berwarna menarik.

Masukkan telur ke dalam air untuk direbus.

Rebus telur sampai mendidih.

Telur yang telah direbus, dibikin retak-retak dengan pencetan tangan.

Telur yang telah retak-retak.

Siapkan zat pewarna.

Masukkan telur ke dalam plastik, kemudian tuangkan zat pewarna ke celah-celah retakan telur.

Bungkus telur dengan plastik agar warnanya merata.

Keluarkan telur dari plastik, kemudian guyur dengan air bersih.

Kupas kulit telur yang telah diberi zat pewarna

Telur rebus berwarna-warni yang telah terkupas, siap disajikan untuk perhiasan jika memakai pewarna non makanan (seperti pewarna tekstil), atau untuk disantap jika memakai pewarna makanan.

Belahan telur rebus berwarna.

P/S : Cikgu Pendidikan Seni & Visual di sekolah boleh ajar anak murid. Hahaha.


23 orang comel komen:

Ukhti NurliyanaZulkifli said...

wah kreatif 2 .. ^^

Nour Adieb said...

alololo, rasa cam nak try ja

Diari Si Froggie said...

waduh kok di pecet2 telurnya supaya retak.. kekeke.. nie sopy paste eh apit? nak try buat lah senang kacang je tu.. leh buat sambal dengan telur bewarna nie. hehe

Shakirah Rosli said...

wahh cantiknyaa ^^ mcm nk try je ni

Nida Chance said...

Terima kasih info nya akak :)

Sheila Salim said...

assalamualaikum fiz, subhanallah. ada gaya rupanya. memang nak buat lah! hehehehehe. thanks kongsi ilmu :)

Mohd Ridwan said...

Serius mantap!

Cik Fie said...

pergh !! cantiknya telur tu . kreatif :)

Fakhruru said...

AWESOME! bgi idea utk ckgu sni nie nk wat aktviti.. thanks!! ^^

Lissa LaLissa said...

comel pula telur tuu. hehe >.<

Mohd Zuhri said...

gila kreatip !

Sukma Haron said...

cantiknya kreatif...

Maru Maru :3 said...

cantik! nak try lah :)

aiman said...

ok.. boleh try nih..

Mira said...

wahh, cantik dan kreatif. comel comelll~

P#eoniX said...

cantekkkk!!!giler....

Faeytynn Zayn said...

wah macam telur dinosaur dah warna-warni segala,hahaha btw ohsem.

Nur Dzafirah said...

x pahit ke????

anyway done like telur rebus... huhu~

AinNawwar said...

cantik ada. seram pun ada. haha

D'ya D'ana said...

takut pulak nak makan,hahha adoyaii mcam2 la.

Nurrul said...

Cantiknya warna telur3 tuh.. rasa syg nak makan.. :)

Nurul Aini said...

Kreatif..guna pewarna star brand. Senang nak cari. Bolehlah cuba.

ღ Kiryuu Najwa ღ said...

-_- macam telur naga je. haha takut nak makan lalalaa~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...