21 April 2013

8 Manfaat Makanan Pedas



Assalamualaikum w.b.t

Setiap orang mempunyai cara makanan dan pola makanan yang berbeza. Hanya harus pandai mengimbangi makanan mengikut piramid makanan untuk mendapatkan nutrient yang seimbang untuk tubuh badan.

Setiap jenis makanan mempunyai khasiat yang berbeza. Begitu juga dengan makanan pedas.
Makanan pedas mungkin menjadi kesukaan dari sebagian orang, tetapi ada juga orang yang tidak suka dengan makanan pedas.

Orang yang tidak suka makanan pedas kebiasaannya takut perutnya akan sakit ataupun telah mempunyai penyakit yang tidak boleh makan makanan pedas. Namun makanan pedas ternyata ada manfaat baik bagi tubuh kita.



1. Melancarkan pernafasan
Makanan pedas bertindak seperti ubat untuk yang mempunyai masalah pernafasan dan membantu pesakit asma, bronkitis kronik, sinusitis dan penyakit pernafasan yang lain agar bernafas lebih baik.

2. Menjaga mood
Makanan pedas boleh meningkatkan penghasilan hormon yang memberi rasa ketenangan, seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini mampu membantu mengurangkan depresi dan stress.

3. Mencegah Kanser
Banyak penelitian menunjukkan kuantiti teratur makanan pedas akan mengurangi risiko kanser. Kapsaicin sejenis zat dalam cili dapat menyebabkan rasa panas, terbakar bila terkena kulit . Ia memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dan pada banyak kes sel-sel kanser mati tanpa merosakkan sel di sekitarnya.

Menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan untuk membunuh beberapa sel kanser dan leukimia. Sedangkan kunyit, yang dijadikan bahan dalam kari dan mustard, boleh memperlambatkan proses penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Untuk memberikan hasil semaksima mungkin, campurkan dengan lada hitam untuk menyerap kunyit 2.000 peratus lebih banyak.

4. Memperbaiki fungsi penghadaman
Manfaat cili dalam saluran penghadaman adalah meningkatkan aliran darah di perut dan meningkatkan lapisan mukus. Kapsaisin juga membantu membunuh bakteri H.pylori penyebab penyakit gastrik.

Akan tetapi jika anda mengalami heartburn (rasa panas) setelah makan pedas, cubalah tablet antiacid yang akan meneutralkan asid di perut.

5. Menghilangkan Gejala Selsema
Kapsaisin membantu meningkatkan pengeluaran peluh dan menghilangkan gejala selsema yang mengganggu. Makanan pedas juga akan membantu membuka pernafasan, mengurangkan radang pada saluran pernafasan dan gejala selsema yang lain.

6. Menyihatkan jantung
Cili menyihatkan jantung dengan cara mencegah pembekuan darah. Pemerhatian juga menunjukkan kadar kolesterol yang tidak baik/LDL boleh mencegah pengoksidaan yang akan menyebabkan pembuluh darah tersumbat.

Kapsaisin juga berkesan melawan keradangan, yang telah dikenalpasti sebagai faktor risiko penyakit jantung.
Hasil kajian juga menunjukkan, budaya makan makanan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan stroke menjadi lebih rendah.

Alasannya, cili merah boleh mengurangkan kesan dari kolesterol yang berat, sedangkan kapsaisin pula boleh melawan keradangan. Kedua-duanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.

7. Turunkan berat badan
Cili mengandung kapsaisin, , memiliki kesan termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori ketika mengunyah selama 20 minit. Ia yang akan mempercepat metabolisme dan membantu tubuh membakar kalori lebih cepat. Hal ini terjadi kerana kapsaisin meningkatkan suhu tubuh dan berperanan dalam meningkatkan denyutan jantung.

Tambahan pula, kajian menunjukkan orang yang suka makanan pedas biasanya makan dalam kuantiti yang sedikit sehingga berat badan lebih terjaga. Lagipun, rasa pedas itu boleh meningkatkan metabolisme anda.

8. Menurunkan tekanan darah
Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Kombinasi ini boleh menghasilkan sistem kardiovaskular yang lebih kuat.


16 orang komen:

Nur Nainis said...

Ohh..tak sangka ada manfaat juga ye. Tapi kalau pedas baru sedap..kalau tak, makan macam tak ada perasaan je. T___T

Shakirah said...

wah bagusnya.. baru tahu

Dahlia Daffodil said...

info yg bagos!
sy mmg hantu cabai melaka dlu.klu x pedas,x ummm la.hahaha.

THE KEHALUSAN KELEMBUTAN said...

Sanagt suka pedas! info yang berguna, saya pon baru tahu

iamcikmisi said...

wahh ! bgus3 ~ saya suka mkan pedas, dan2 nk rosak dh deria rasa pedas, hehe ~ :D

Unknown said...

saya suka makan pedas.. tapi tang no 4 tu usus saya x setuju heheheh makanpun bnyk pun perut x mmemulas :(

Anonymous said...

Nice., ~! makin bersemangat makan pedas lepas ni. hehe

tiratira said...

UNDILAH PAS. TAKBIR!

Faeytynn Zayn said...

la ye ke? baru den tau.

Faeytynn Zayn said...

la ye ke? baru den tau.

AinNawwar said...

nawwar suka makan pedas, memang betul la. badan susah nak gemuk. hehe

dzafirahzain said...

Tak sangka ada kebaikan.. Huhu... ^^,

Cik Fie said...

saya suka sangat makan makanan pedas2 ni:)

Unknown said...

Suami sy mmg suka sgt2 mkn mknan pedas..

Unknown said...

sy suka sgt2 mkn mknan pedas..:)

Anonymous said...

kawan2 i yg suka makan pedas byk yg overweight. yg i kenal 2-3 org yg x suka makan pedas body maintain jer. lgpun nak cari yg x suka makan pedas ni susah.