Last updated!

27 February 2013

4 Kesilapan Tentang Kuruskan Badan

Assalamualaikum w.b.t



FAKTA 1
Ramai yang keliru antara kuruskan badan dengan hilangkan berat badan. Anda sebenarnya perlu hilangkan lemak dan bukan berat badan anda. Tak kisah jika berat badan anda sehingga 100kg pun tetapi jika anda slim dan solid ianya tak jadi masalah! Jika anda bersusah payah menghilangkan berat badan maka sebenarnya anda sibuk membuang air dari dalam badan anda sendiri. Anda dehydrated tubuh anda sendiri dan ianya amat tak sihat untuk anda!


FAKTA 2 
Diet Ekstrem Karbohidrat! Anda harus faham bahawa diet ekstrem karbohidrat ini bukan menguruskan anda TETAPI mencuri tenaga lebih dari lemak yang sepatutnya. Jika anda mengamalkannya anda akan hilang tenaga berlebihan dan yang paling tak bestnya adalah anda juga akan makan berlebihan bila perut anda dah memang tak boleh menahan lapar lagi!


FAKTA 3
Bersukan secara melampau. Tubuh anda akan terperanjat seandainya anda tiba-tiba bersukan atau melakukan aktiviti secara heavy dari biasa. Bangun dari tidur anda akan rasa sengal-sengal dan sakit sendi dan otot pula. Untuk kurus anda tak perlu melakukan aktiviti sukan melampau sehingga 3-4 jam sehari. Fuhhh!!! Atlit pun kalah!


FAKTA 4
Berlapar dari makan apa sahaja! Ini adalah tindakan yang kurang cerdik, bahaya dan tak berkesan pun! Andai kata anda berjaya kurus, anda akan kelihatan seperti mumia kerana anda kurang semua zat dari makanan yang sepatutnya tubuh anda miliki! Sedang anda berlapar sehingga lewat malam dan apabila anda masuk tidur dengan perut kosong asid perut anda pula akan menghakis perut anda. Tambah pula lagi penyakit!


P/S : Apa-apa pon aku susah sangat nak diet. Sebab aku suka makan banyak. Hoho.


19 orang comel komen:

Nao Mei said...

jom singgah sini


http://sweetyzhanieyz83.blogspot.com/2013/02/segmen-kenali-saya-purple.html

Emas Putih said...

good tips to you too :)

Farah Waheda Wahid said...

betul2 betul... ^_^

C.T.K said...

ct nk diet tp asek tertangguh je..hehehe

Rahmad Mat said...

pompwan yg selalu jaga body..kadang2 sampai terlebih kurus..

Cheida_Mymee said...

ngeh ngeh ngehhhh semakin diet semakin gemokk.. lalalala senang cita ku telan je apa pon hahaha

Nadia Johari said...

diet dgn cr yang betul..makn sekali sehari..

Eira Aikawa said...

Ramai sangat org yg sibuk nak kurus..
Pada Eira, mkn je apa yg korg rase nk makan..tapi jgn ar mkn dgn kuantiti yg banyak..pas tu, banyakkan bersenam

miss fluffy said...

oh....baru paham...payah betoi nk diet...wuuu TT__TT

~N!k nURfAt!hAH hARun~ said...

rasa mcm tak reti nk diet la....

Asmieza As said...

Semua tu dah pernah try. hahaha. end up mcm ni jugakk. aaa tekanannya . nak kurus tp semua cara tak betul. bila dah ada cara lain malas pulak nak buat. hampagas -_-

baby comel said...

Kita sama apit. Kita pun suka makan byk. Makan makan dan makan. Tp tu lah masalahnya bdn kering jgkm berat ttp 37 jgk.
Mohon apit bg tips utk tingkatkan berat ye. Tq

Remy hazza said...

yg penting....diet mesti seimbang....kontrol kalori dan bersenam sikit....

deno said...

betoi... mcm deno, doc bagi diet nak suruh naik bert badan, tp tak naik2 jgk.. haish!

Nurul Aini said...

Susah nak diet ni..hehe..kalau kata susah, jadi susah lah kan. Diet bukan untuk kursus je tapi untuk kesihatan juga.

Solehah Shamsuddin said...

nice tips apit

Nurul Ain Atikah said...

:)

Salena Yusof said...

hi.ketahui cara hilangkan berat badan walaupon mkn kfc.
tanpa produk kurus.tanpa lapar.tanpa senaman berat.
http://superkurus.blogspot.com

Cik Fie said...

setuju hihi :)