17 February 2013

Pilih Tandas Cangkung Ke Tandas Duduk?

Assalamualaikum w.b.t

Memang kita tak nafikan yang semua orang Malaysia la nie sudah beralih kepada tandas duduk. Tak kira la yang duk kat pekan atau kampung, kebanyakkan akan ada tandas jenis duduk kan. Seolah-olah terus melupakan tandas jenis mencangkung (eastern toilet). Ramai yang rasa tandas cangkung macam ketinggalan zaman. Kalau kat hotel, shoping complex atau tempat ternama yang lain, tandas duduk akan menjadi pilihan orang kita. Tapi hampa taw dak apa rahsia di sebalak tandas cangkung dan apa keburukan tandas duduk?

Sory kalau bahasa macam jijik sikit tapi ni untuk info kita gak kan. Hampa taw dak yang lubang najis kita tu berada dalam keadaan tidak menegak kalau kita guna tandas jenis duduk. Tetapi berbeza pulak kalau kita mencangkung. Laluan lubang najis untuk keluar akan menjadi mudah sebab lubang najis berada dalam keadaan betul-betul menegak dan proses kita nk buang hajat pon senang. Kan3.


Tapi tak pulak kalau kita buang hajat dalam keadaan duduk sambil men angry bird di iPhone. Ini kerana ia akan membawa kepada masalah sembelit.Taw dak sembelit tu apa? Sembelit merupakan satu keadaan di mana seseorang tu menghadapi kesukaran nak berak dan kaitannya dengan tandas duduk adalah, najis tidak keluar habis bila kita berak duduksebablaluan najis tu menjadisempit dan akan terus disimpan untuk next pelaburan. So najis yang disimpan akan mengeras dan menyebabkan sembelit. So aku yang guna tandas duduk pon kadang-kadang tak puas bila guna. Hahahaha. 
Ada satu lagi problem kalau kita duk guna tandas jenis duduk nie. Ia akan menyebabkan berlakunya kebocoran najis yng ada di usus besar kepada usus kecil. Waahh dah macam doktor plak dah. Ini melibatkan fungsi injap ileo-caecal yang control aliran najis dari usus kecil kepada usus besar. So ini akan menyebabkan toksin diserap melalui usus kecil akan diserap oleh salur darah dan akan meberi bebn kepada hati untuk menyahtoksinkan bahan toksin tersebut. Huh!


Kalau hampa nak taw, tandas duduk merupakan penyebab No2 kepada kanser Kolon di United State sebab semua rakyat US guna tandas duduk sebab pada logik akal, tandas duduk nie memberi kemudahan dan keselesaan terhadap penggunaannya. Aku ada member yang wajib kena ada tandas duduk sebab dia tak boleh nak mencangkung. So automatik dia tak boleh nak guna tandas cangkung. Kaki dia panjang sangat lah kot. Nak balance punggung tak leh. Tak leh nak attack lubang najis. Hahahaha. Aku syorkan beliau guna cara di bawah nie lah. Kih3. 2 dalam 1.


Tapi ada jugak yang suka mencangkung atas tands duduk. Woi jangan buat camtu, bahaya, Takkan hampa taktaw ada kes kemalangan dalam tandas. Disebabkan cngkung atas tandas duduk, tandas tu pecah sebab xleh nak tampung keseluruhan badan yang berat tu dan pecah. Haa kan dah cedera parah. Eeeeee


P/S : Dan didalam Sunnah Nabi, memang kalau seseorang itu ingin membuang air besar, disunatkan mencangkung dengan bahagian punggung kiri sedikit terangkat.Mengapa? Kerana pada bahagian itulah letaknya rectum, iaitu tempat penyimpan najis sebelum ia dikeluarkan.


36 orang komen:

Lokman said...

sebab itu lagi best duk mencangkung dari duduk.. lagi lawas.. hehe

Vee said...

Kalau kat rumah memang guna tandas duduk. Tapi kat public toilet tetap pilih tandas mencangkung sebab kalau yg duduk, ramai dah duduk kat situ. And chances untuk penyakit berjangkit merebak sangat tinggi, cos maybe punggung orang lain ada luka and bila lekat kat situ pastu kita duduk, kita yg jadi mangsa. Hehee.

fatin aqilah shaari said...

tapi kita tak ada lah duduk macam dalam gambar dekat atas tu kan ? hahhha ,, dulu pakai tandas cangkung tapi bile pindah rumah tandas duduk semua .mula mula tak biasa sampai duk mencangkuk dekat atas tu (ni masa kecik dulu,hahha) tapi lama lama dah ok lepas tu bile dah ok nak mencangkuk pulak tak biasa . mungkin sebab faktor berat badan . lenguh kaki dibuatnya . hahhha ,,

Sayidah Napisah said...

subhanallah...
saya lebih preffer tandas cangkung .mudah compared to duduk :)

Emas Putih said...

tengah makan ketika entry ni dibaca. xda selera trus..

PeRdU cINta said...

penggunaan tandas ni bergantung pada individu dan keadaan..wanita bersalain dalam pantang lebih mudah menggunakan tandas duduk..tapi dari segi kebersihan dan keselamatan dari peyakit berjangkit terutama kulit..lebih selamat guna tandas cangkung la..

Unknown said...

gud info....walaupun tandas duduk tu mcm selesa je, tp yg cangkung tu lebih lancar...pilihan ditangan anda..masing2 mau berak..haha

Unknown said...

ngerinya gambr tu..perkongsian menarik apit.:D

Dayang Deno said...

erk! baru tahu... terima kasih atas perkongsian ini apit! nanti bleh la gtau kwn2 dan sedara mara kan... :)

Unknown said...

mmg pilih yg cangkung punya la..duduk xselesa..

Akupenghibur.com said...

cangkung lgi selesa :)

Fatimah Nabila said...

susahlah nak cari tandas cangkung lanie..tmbh2 kat srawak..

Unknown said...

seriau giler tengok gambar tue..

||aLeaSaRa|| said...

owh bgs n3 ni.klu msk mn2 toilet kt r&r atau shpg mall,mmg cr yg jenis cangkung.sbb tandas duduk byk bakteria,klu dh tpaksa gak guna tandas duduk,sy jirus dulu dgn air paip atau trs lapikkan dgn tisu tds br duduk ^^

ZaridaIshak said...

mana-mana tandas pun boleh guna asal bersih dan selesa... tapi guna dengan cara yang betul lah...
kalau nak puas kat rumah lagi selesa... tak berebut dengan ramai orang :D

Anonymous said...

NAK TAU TAK NAK TAU TAK ..hehe , cikgu sains aku masa sekolah rendah cakap pompuan takleh duk mencangkung sokmo dalam apa apa situasi , sebab nanti peranakan dia turun , senang cita takleh mengandung . sebab tu aku takut ngat nak duk cangkung nih .. huhuhu

Unknown said...

aku suka tandas cangkung..ble meneran taik selama mana yang boleh.. boleh baca newspaper sambil meneran taik..

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

dua2 boleh, tp tgok keadaan la..

Unknown said...

mana2 pon bole janji legaaaa

Azhafizah MN said...

tandas cangkung makin pupus skang ni..so takde pilihan kan.

Cik Eyra said...

jamban cangkuk lebih bagus,..klu boleh elak dr mggunakan tandas duduk.sy akan elak..huhuhu

Unknown said...

sangt setuju.. kalau blh nk elakkn dr gne tands dduk.. lgpon kotor kot..

3no gr33ny said...

hamba tak sukakan tandas duduk

Dingdang said...

lebih suka guna tandas cangkung kerana lebih selesa dan puas hati. hehehe. tandas duduk lebih sesuai untuk wanita yang baru lepas bersalin :)

Unknown said...

mencangkung rasa puas....he3

Nadia Johari said...

nad klo p s.complex ka..mesti cr yng cngkung..best sikit..puas

ieta said...

mmmm... tak terkomen... nak tergelak pun ada, seryau pun ada... hehe

Nur Izzati Nadiah said...

kalau dkt public,
prefer gna tnds cgkk, xsggp gna yang duduk , hahah

Amaliena Ros said...

dalam hal macam ni pun ada sunnah nabi..Indahnya Islam agamaku..:)

Zac Rega said...

Wahhh! Perkongsian yang boleh diguna pakai. Thanks abg apit ;)
Btw seram dgn gambar tu -.-

Zac Rega said...

Wahhh! Perkongsian yang boleh diguna pakai. Thanks abg apit ;)
Btw seram dgn gambar tu -.-

Beella Sabri said...

Thanks for the info :')

kak tie said...

geli r tandas duduk...eeeee

mama bosan said...

Tndas duduk xtbrak lak.lau cngkung lancar.haha

Anonymous said...

Mana nak beli bangku cangkung tu?

saya ayu said...

Mana nak dapat bangku lipat tu?? suami sy nak sgt. die mmg tak boleh ngn tandas duduk. pls share mn nak beli. menarik.