Last updated!

19 February 2013

9 Langkah Tingkatkan Daya Tahan Jantung

Assalamualaikum w.b.t

Jantung merupakan organ yang penting bagi badan.Mengawal peredaran darah,memberi nutrien dan oksigen kepada sel-sel badan yang lain serta memastikan darah membawa bahan-bahan kumuh dari sel ke organ-organ perkumuhan untuk disingkirkan.Di sini mydecrescendo ingin kongsikan bersama langkah-langkah untuk meningkatkan kesihatan jantung.Menurut Dr Michael F. Roizen jika langkah-langkah ini diikuti walaupun hanya 6 langkah yang pertama ia mampu mengurangkan risiko untuk menghadapi serangan jantung sebanyak hampir 90 % berbanding dengan mereka yang tidak.
9 Langkah Tingkat Daya Tahan Jantung Ialah :
1. Berjalan selama 30 minit setiap hari
Langkah pertama ini mesti dilakukan setiap hari.Saya ulang SETIAP HARI.Jika boleh jangan ponteng sehari pun walaupun hari Minggu kerana ia seperti 'memanaskan jantung' kita.Kalau dah sejuk nanti memang banyaklah masalah macam enjin kereta.

2. Pastikan tekanan darah 115/75 kebawah 
Tekanan darah yang normal ini perlu dijadikan sebagai tali pengukur untuk menjaga kesihatan jantung.Pada sesiapa yang mempunyai tekanan yang lebih daripada nilai ini maka anda disarankan untuk mengurangkan berat badan sedikit.Jika lemak diturunkan maka makin mudahlah tekanan darah dikurangkan.Bagi yang mempunyai tekanan 140/90 kaedah ini tidak berguna lagi.Hanya rawatan darah tinggi sahaja yang sesuai.Ingat sebelum kena!


3. Makan satu oun atau segenggam kacang sehari 
Kacang kaya dengan HDL dimana ia bertindak mengurangkan radang.Malah lemak omega 3 dari kacang memberi protein terbaik dan sedikit serat.Kacang terbaik adalah dari kacang segar,mentah dan belum disalut garam.Tapi ingat hanya segenggam sehari!


4. Tingkatkan HDL
Cara terbaik ialah makan dari makanan yang digoreng dengan minyak zaitun,atau Canola.Eksesais setiap hari dan minum minuman seperti Soya secawan setiap hari.


5. Ambil 10 sudu tomato sos setiap hari
Tomato kaya dengan potasium yang berperanan sebagai pereda tekanan darah.Masakan simple jer janji banyak kelebihan.


6. Floss gigi dan cuci mulut
Nampak macam takde kena-mengena tetapi sebenarnya kesihatan oral mempengaruhi kesihatan arteri.Jika gigi sakit maka risiko radang pada jantung akan meningkat.


7. Makan lemak tepu kurang dari 20 gram sehari dan kurangkan lemak tran sedaya yang boleh
Daging tenderloin terbaik kerana daging ini kurang lemak tepu LEBIH KURANG HANYA 0.3 %.Jika kita ambil 115 gram daging lembu.Paling banyak 4 gram lemak tepu.Untuk trans-fat banyak dalam makanan panggang.


8. Elakan makanan yang tersenarai Gula sebagai 5 Ramuan pertama produk
Ini kita perlu jaga.Kalau kalori tinggi perut pun akan mengalami masalah ; buncit , boroi dan sebagainya.

9. Makan 10 jenis buah dan sayur setiap hari
Ini memang terbukti berkesan.Selain kaya fiber dan juga anti-oksida ia mampu memberi jantung yang kuat kepada kita.Ingat Perbanyakan buah-buahan dan sayuran.


3 orang comel komen:

Cikgu Fikri said...

gigih aq baca dr atas smpi bawah.. tiba kat FLOSS GIGI tu baru nak tanya.. BIAR BETIK? rupanya klu sakit gigi pun ada kaitan gak,. baru tahu.. huhu :)

Remy hazza said...

thanks kasi petua penjagaan....
ada yg tak disangka2..... mcm floss gigi tu....

Nadia Johari said...

yang makan 10 sudu tomato sos tu pergh..x taula nk ckp..hehe