13 May 2012

Tutorial Photoshop - Ketahui Code Warna Di Photoshop

Assalamualaikum w.b.t

Korang tahu tak apa tue code warna? Code warna nie kita kadang2 akan guna bila kita nak edit belog jugak. Contohnya untuk border2 yang kita nak letakkan warna kita sendiri. Segmen apit jugak apit ada mintak code warna kan? Kalau korang bagi code warna, kan lagi mudah untuk dapatkan warna yang betul2 korang nak. Yela, sekarang nie warna biru sahaja ada beribu jenis biru. So nie lah kegunaan code warna tue.

Korang boleh dapatkan code warna dengan guna photoshop. Tak payah nak pening2 kepala cari code warna korang. mungkin ada sesetngah antara korang yang cari code warna di internet. Tak payah susah2 lah, kat Photoshop pown ada. Tapi camna? Ramai dah tahu tapi ada jugak tak perasan. Meh kita tengok kat mana ada code warna di Photoshop. Sharing is caring ryte?

1. Korang Open Adobe Photoshop korang dulu.
2. Nampak kan kat tepi tue? Korang klik bahagian warna tue

3. Then muncul window baru kan untuk bahagian warna. Korang cer pilih warna yang korang nak dapatkan code tue. Ha kat bawah tue automatik akan keluar code warna bila korang pilih warna yang korang nak. So senang. Copy coe tue dan gunalah untuk edit warna atau lain2.

SELAMAT MENCUBA!

3 orang komen:

- said...

baikk...:)

Rubikz Key said...

x penah perasan pun bnde ni, haha, thanks apit :)

Busyra Takiyudin said...

tak tau sebelum ni :) tengss for share