19 October 2013

Komputer Keluaran Apple Yang Pertama




Gambar di atas tidak pernah dilihat sebelum ini. Gambar inilah komputer pertama elektronik gergasi Apple yang disusun dalam kotak di dalam bilik tidur Steve Jobs. Gambar ini telah diambil pada tahun 1976 apabila Steve Jobs dan rakannya iaitu Steve Wozniak telah membina 50 komputer asas di rumah 'ibu bapa' Steve Jobs.


Inilah Komputer pertama dari Apple 1 yang direka khas oleh Steve Job pada tahun 1976 dan dikatakan computer ini akan dilelong dengan harga lebih kurang $9 billion . Komputer ini dimiliki oleh pemiliknya hampir 30 tahun, dan memutuskan untuk melelongnya setelah mendengar terdapat satu lagi computer dari Apple yang serupa dan dijual dalam harga $8 billion sahaja.





Kotak kadbod asal, yang ditandatangani oleh Steve Wozniak. Ini adalah kaedah yang Steve Jobs dan Wozniak digunakan untuk menandakan produk mereka bersedia untuk penghantaran.


Dalam pengiraan, hanya 11 buah computer Apple yang terdapat dalam dunia ini. Gambar Steve Jobs bersama dengan computer pertamanya Apple. Komputer ini tergolong teknologi termahal pada masa itu, kerana pembeli kena melengkapkan computer ini bersama cas, power supply transformers, power switch dan keyboardnya.


6 orang komen:

khairulsyarafi said...

sebijik macam cerita Jobs(2013) kan apit kan :D

Unknown said...

wow smart la..mcm tv pun ada :)

Unknown said...

genius that have change the world

Azhafizah MN said...

jauh beza dengan sekarang..kalau xde yg dahulu,takdelah yang sekarang kan :)

budakbandunglaici said...

4%9 billion.. fuh..untung2..

recent post : Buat Sendiri Cover Case Telefon

Cik Fie said...

wow . smart ! :)