28 December 2015

Rakyat Malaysia, Anda Memang Penyabar



ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Selalunya aku akan update tentang artwork printing dan design company aku. Tetapi oleh kerana tak tahan dengan keadaan Malaysia yang bagi aku semakin lama semakin teruk dari segi kestabilan ekonomi. Orang yang bekerja gomen atau swasta atau berniaga sendiri, semua kena tempias daripada keborosan dan ketamakan dari pemimpin yang bagi aku sangat zalim.


Dari Abu Hisyam as-Silmi berkata bahwa Rasulullah ﷺ bersabda:
«سَيَكُونُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةٌ يَمْلِكُوْنَ رِقَابَكُمْ وَيُحَدِّثُوْنَكُمْ فَيَكْذِبُونَ، وَيَعْمَلُوْنَ فَيُسِيؤُونَ، لا يَرْضَوْنَ مِنْكُمْ حَتَّى تُحَسِّنُوا قَبِيْحَهُمْ وَتُصَدِّقُوْا كَذِبَهُمْ، اعْطُوْهُمُ الحَقَّ مَا رَضُوا بِهِ»

“Kalian akan dipimpin oleh para pemimpin yang mengancam kehidupan kalian. Mereka berbicara (benjanji) kepada kalian, kemudian mereka mengingkari (janjinya). Mereka melakukan pekerjaan, lalu pekerjaan mereka itu sangat buruk. Mereka tidak senang dengan kalian hingga kalian menilai baik (memuji) keburukan mereka, dan kalian membenarkan kebohongan mereka, serta kalian memberi pada mereka hak yang mereka senangi.” (HR. Thabrani).


Kita dah dengar pasal belanjawan 2016 ( BAJET 2016) yang telah dibentangkan oleh pemimpin Malaysia iaitu Najib Rajak. Yang kebanyakan rakyat malaysia hanya fokus nak dengar pasal BR1M. Kesiannnnn.. Tahukah anda pembentangan Belanjawan 2016 yang dibentangkan hari tu berjumlah RM267 BILION.

Seperti biasa, dalam setiap belanjawan tahun-tahun lepas, ada peruntukan dan perbelanjaan yang NAIK dan ada juga yang TURUN. Peruntukan kepada Perdana Menteri taw tak berapa RM? Tak banyak..cuma peruntukan untuk beliau sendiri akan NAIK pada tahun 2016. Ia menjadikannya peruntukan PALING TINGGI pada seorang Perdana Menteri dalam sejarah negara kita iaitu Malaysia.


Dalam tahun 2016 nanti, peruntukan Najib Razak adalah sebanyak RM20 BILION berbanding dengan RM19 BILION pada tahun 2015. Kenaikan RM1 BILION kot wey. Daripada jumlah itu, RM8.5 BILION adalah dana khas untuk diagihkan oleh Perdana Menteri tanpa ada perincian khusus di dalam Belanjawan 2016. Belanja membayar hutang dan mengurus hutang juga akan meningkat pada tahun 2016 iaitu menjadi RM27 BILION daripada RM24 BILION pada tahun ini (2015).


Ini bermakna, 10% daripada perbelanjaan negara tahun depan adalah untuk membayar faedah dan menguruskan hutang. Tetapi ada sedikit berita baik kepada rakyat Malaysia. Bayaran BR1M kepada setiap keluarga yang layak akan dinaikkan sebanyak RM50/SETAHUN setiap satu keluarga. Ia bersamaan dengan kenaikan sebanyak 14 sen sehari yang sudah tentu akan dapat "meringankan beban" keluarga miskin di negara Malaysia.


Lazimnya, jika ada yang NAIK, sudah tentu ada peruntukan atau perbelanjaan yang TURUN. SUBSIDI akan dipotong sebanyak RM9 BILION dalam tahun 2016. Ini bermakna, setelah Najib Razak menghapuskan terus subsidi minyak dalam tahun 2015, tahun depan iaitu tahun 2016 beliau akan menghapuskan satu persatu subsidi subsidi lain. 


Magsa potongan seterusnya adalah KUMPULAN WANG AMANAH PELAJAR MISKIN dari RM200JUTA dalam tahun 2015, hanya tinggal RM10JUTA pada tahun 2016. Mangsa ketiga adalah peruntukan kepada universiti-universiti awam yang akan dipotong sebanyak RM1.4BILION dalam tahun 2016. Universiti yang mengalami potongan paling besar adalah Universiti Malaya sebanyak 27% dan tidak cukup dengan itu, Najib Razak akan turut menghapuskan subsidi minyak masak pada tahun depan. Subsidi minyak masak yang akan dipotong terus ini dijangka akan menjimatkan perbelanjaan Najib Razak sebanyak RM950JUTA.


Tahun depan, perbelanjaan yang meningkat oleh kerajaan akan ditanggung oleh rakyat Malaysia dengan membayar cukai yang lebih tinggi. Perdana Menteri kita iaitu Najib Razak semestinya akan tersenyum lebar kerana kutipan-kutipan cukai akan meningkat. First sekali GST, rakyat malaysia akan membayar lebih tinggi tahun depan. Kutipan meningkat kepada RM39BILION pada tahun 2016 berbanding dengan RM27BILION pada tahun 2015.


Rakyat malaysia akan turut membayar duti eksais ke atas kereta, rokok serta barang-barang tertentu. Kutipan tahun depan dijangka akan meningkat RM200JUTA menjadikan RM12.4BILION pada tahun 2016 berbanding RM12.2BILION tahun 2015. Rakyat malaysia juga akan membayar cukai pendapatan individu yang lebih tinggi tahun depan. Kerajaan akan mengutip RM30BILION cukai pendapatan individu pada tahun 2016 berbanding RM28BILION pada tahun 2015.


Buat pertama kalinya dalam sejarah negara kita, tahun 2016, sumbangan cukai yang terbesar adalah dalam bentuk cukai-cukai perseorangan begini iaitu cukai GST, DUTI EKSAIS dan CUKAI PENDAPATAN INDIVIDU. RM82 BILION daripada cukai-cukai ini akan mengatasi sumbangan atau bayaran daripada cukai koporat sebanyak RM74BILION oleh syarikat-syarikat.


Bajet 2016 boleh disimpulkan dengan begitu mudah iaitu beban cukai rakyat akan meningkat tahun depan. Tetapi pada masa yang sama, perbelanjaan-perbelanjaan rakyat juga akan dipotong. Angka yang terbaik untuk menjadi simbol kepada kesimpulan semua ini ialah kerajaan tahun depan akan mengutip GST dan setiap keluarga malaysia pada kadar purata RM19 sehari bagi setiap keluarga. Tetapi yang akan dipulangkan adalah bentuk kenaikan BR1M hanyalah 14sen sehari setiap keluarga.

WAHAI RAKYAT MALAYSIA, SAYA SALUTE ANDA KERANA ANDA MEMANG BETUL-BETUL PENYABAR.


credit : Rafizi Ramli


1 orang komen:

SyoklahSangat said...

BR1M bkn semua dpt.. bajet yg dbentangkn tidak menyebelahi golongan pertengahan(sederhana).. Thn 2016 lg mncabar dr thn 2015.. lg kesian yg nk byr ptptn..