Last updated!

16 March 2013

Sedih Pergi Masjid, Imam Asyik Kutuk Artis


Menerusi laman Twitter milik pelakon dan pengacara terkenal, Dato’ AC Mizal, pelakon ini telah melahirkan rasa sedih atas khutbah yang diberikan oleh Imam di masjid yang dihadirinya semalam kerana mengutuk artis tempatan dan perkara tersebut dikatakan turut mengaibkan dirinya yang berada di dalam masjid pada ketika itu.




Dalam pada itu, Dato AC Mizal turut melahirkan rasa kurang senangnya apabila ada sesetengah masjid menyampaikan khutbah Jumaat yang berunsurkan politik dan pengacara ini turut mempersoalkan, apakah akan berlaku sekiranya makmum di sesebuah masjid berkurangan kerana topik khutbah yang disampaikan berbaur politik sehingga membuat makmum lari?






P/S : Mohon berikan tunjuk ajar pada isteri. Rambut dah oren tue. Takut jadi minah saleh lak. Walaupun kita x alim, tapi tutup aurat kan basic dalam Islam. Budak sekolah pon pakai tudung taw. :-)


17 orang comel komen:

Asiah Aisa said...

Bijak betul AC Mizal tu. Dah boleh ganti imam yg berkhutbah tu. Hewhew

Nurfaezah Abdullah said...

kata org, cermin diri sendiri dulu and tanggungjwp kiter b4 attack org lain hehehe.

Aku Anis said...

haha betul tu..tegur isteri tu dulu sebelum nak tegur orang lain..boleh caya ke apa ac ckp nie =="

fakruzaki said...

salah ke apa yg ac cakap tu? orang nak menghampiri masjid kenapa nak serang dia pasal rambut kaler bagai? kalau dia dah mendalami ilmu agama nanti tak ke dia akan paham sendiri. bukan kah kita patut menggunakan hikmah dalam dakwah?

Leeza dayasari [santai leeza] said...

adakala kita berkata2 tnpa kita fikirkan perasaan org. hmmm

Asyifa Mustaffa said...

Dah rasa bersalah la tu....sbb tu dia terasa...! Apa la dia ni....!

SyAmSuL AnUaR said...

bkn dkt tmpt AC shj, mana2 masjid skrg khutbah cerita politik. Khutbah kutuk mengutuk, kita yg mendengar xtegur, kita pn dpt dosa.

Kita pergi solat jumaat nk dpat pahala tp dpt dosa pula..

3no gr33ny said...

entah betul entah tidak cakap dato' ni

Nur said...

Setuju dengan Fakruzaki. bila orang nak cari ilmu, nak kembali ke pangkal jalan kita sibuk nak cari kesalahan dia. Sepatutnya kita beri sokongan dan galakan. Kita pun bukannya tak pernah buat silap.Tak semestinya orang alim macam imam tu betul setiap perbuatannya. Dia bukan Nabi, dia tak maksum. Masjid sepatutnya menyatukan umat Islam, bukan jadi agen pemecah belahkan umat. Memang AC salah sebab biarkan isteri dia. Tapi kita tegurlah elok-elok, tak perlu sindir dengan kata2 yg menyakitkan hati. Mana tahu, suatu hari nanti AC lebih baik dari kita yg asyik nampak salah orang. Kuman seberang laut nampak, gajah depan mata buat2 tak nampak?

Nurul Aini said...

Baguslah dia terasa, maknanya hati dan diri masih ada iman. Yang mengenai imam itu tak tahu nak komen apa.

Anonymous said...

Islam agama mulia. Islam menyatukan umat. Harap pd imam2 masjid jgn berpolitik dlm masjid. Kita nak p wat pahala. Tp jd lain pula. Politik x ke mn pun. Cb cari tajuk yg boleh dibawa bekalan kat akhirat sama. Mmg byk masjid berpolitik. Kat tempat aku pun ada. Sampai menyampah nak p masjid awal.

Nadia Johari said...

apa yang AC cakap tu betul..tapi die kne gak tgur bini die tu..=)

Wanie Zunidan said...

Pergi masjid imam berpolitik ?? Huu ! tak salah berpolitik dalam masjid . Nabi Muhammad s.a.w sendiri ahli agama, politik, panglima perang dan menteri kewangan serta menteri sosial tapi janganlah berat sebelah . Errr , betul ke aku cakap nie ?? =,="

Solehah Shamsuddin said...

loorr camtu lak ye. sy xpnh lg dgr semua ni sbb sy kn perempuan, xgi solat jumaat pn :)

Anonymous said...

Apa benda kena mengena dgn rambut bini AC pulak . Tahu lah kau orang kuat pembangkang , jgnlah kutuk-2 artis BN ni . Kau tak banyak bunyi pulak ye bila masjid kawasan PAS ni buat ceramah politik dekat masjid . Hampehh .

Anonymous said...

Aku sokong 100% Fakruzaki

Nur Dzafirah said...

Kesian. :)