Last updated!

02 March 2013

Mainan Budak Bertanda Salib


Assalamualaikum w.b.t

TELUK INTAN - Seorang bapa terkejut apabila anaknya berusia 5 tahun membeli satu kotak gula-gula dan pelekat yang mengandungi tanda salib dari sebuah kedai runcit di Taman Kerentina, Batak Rabbit, petang kelmarin.

Bapa, Noor Azmi Baharuddin, 37, berkata, ketika itu, dia yang baru pulang dari tempat kerjaterkejut anaknya memegang sekeping pelekat cacah tertera gambar salib bersama tengkorak.

Menurutnya, mulanya dia menyangka pelekat itu hanya gambar tengkorak namun apabila di teliti terdapat salib yang dililit ular.
"Bukan sahaja gambar berkenaan menakutkan malah tentangan dengan agama Islam. Tindakan syarikat yang membuat permainan itu didapati tidak peka dengan sensitiviti orang Melayu khususnya beragama Islam," katanya kepada Sinar Harian.
Kata Noor Azmi, perkara itu tidak sepatutnya berlaku dan tindakan pihak syarikat berkenaan meletakkan gambar salib adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab.

“Saya mahu pihak pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) segera mengambil langkah bagi memastikan barangan seumpama itu tidak dijual secara rambang kerana bertentangan dengan akidah,” katanya.


Sementara itu, rakannya, Asrizal Buyung, 60, mahu pihak Jabatan Agama Islam Kedah segera membuat pemantauan ke atas syarikat yang beroperasi di Alor Setar itu supaya perkara berkenaan dapat dikawal daripada berleluasa.

Katanya, kanak-kanak tidak tahu apa-apa dan jika perkara berkenaan tidak dibendung akan memberi impak yang besar kepada umat Islam.

sumber : SINAR HARIAN

P/S : Huh bahaya tol. Budak-budak dah la tak tahu apa-apa. Hope pantau degan lebihh ketat lagi.


11 orang comel komen:

Cik Fie said...

ibu bapa sepatutnya kena pantau anak2 beli barang .

Dear KHY said...

mainan dari cina memang ahh

Harith Iskandar said...

itulah.bahaya sungguh.ni taktik halus ni nk sebar kristian.patut ambil berat ni

Nurfaezah Abdullah said...

betul3. jgn ambil remeh perkara camne.

Nurul Aini said...

Sekarang kebanyakkan game mesti ada tanda salib ni. Ibu bapa patut pantau anak2 kecil sebab diorang tak tahu.

Faeytynn Zayn said...

susah kita nak halang benda tu daripada dijual,lebih baik kita halang dan awasi anak kita daripada beli barang yang tidak berfaedah :)

Faeytynn Zayn said...

susah kita nak halang benda tu daripada dijual,lebih baik kita halang dan awasi anak kita daripada beli barang yang tidak berfaedah :)

deno said...

macam-macam skrg kan...

Nadia Johari said...

nasib bapknyer nmpk..leh report..mcm2 mainn keluar..

Aina Areen said...

ohh , ni sticker yg lekat dekat tangan tuh eh ?

Solehah Shamsuddin said...

ayahnya btl2 perihatin, nasib ayah dia perasan da tanda salib, kalau x ssuka hatilah anak dy guna.