Last updated!

05 March 2013

8 Pahlawan Telah Terkorban Baru Nak Berunding?


Assalamualaikum w.b.t

Pengasas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), Nur Misuari memberitahu Malaysia bahawa beliau bersedia untuk menjadi orang tengah bagi menyelesaikan isu pencerobohan ke atas Sabah, yang digerakkan oleh sekumpulan warga Filipina.

"Ini perutusan saya kepada Perdana Menteri, (Datuk Seri) Najib Razak bahawa saya bersedia untuk menghantar cucu saudara saya untuk memulakan perbincangan," kata Misuari kepada pemberita pada majlis sambutan hari ulang tahun ke-71 beliau, semalam.

Dipetik Rappler.com dan Star Online, Misuari berkata, beliau juga secara peribadi bersedia ke Malaysia untuk membantu menyelesaikan krisis semasa yang bermula awal bulan lalu susulan tindakan pengikut Sultan Sulu yang kini berkubu di Lahad Datu. Katanya, Malaysia belum memberi respons ke atas tawaran beliau.

Cukuplah Misuari. Kami cukup kenal siapa kamu.
Misuari memang diketahui sangat kecewa dengan perjanjian damai antara kerajaan Filipina dengan MILF yang mewakili Bangsamoro kerana terasa dia diketepikan. Dia menuduh perjanjian tersebut sebagai satu konspirasi antara kerajaan Malaysia, Filipina dan MILF untuk mengetepikan MNLF yang beliau ketuai.

Dendam Misuari kepada kerajaan Malaysia memang mendalam khususnya sejak era pentadbiran Tun Mahathir yang menangkap dan seterusnya menyerahkan kembali beliau kepada Filipina pada 2001 selepas beliau cuba melarikan diri dari buruan tentera Filipina.


Pada satu perjumpaan dengan pengikutx MNLF di Davao bulan November lalu, beliau secara terbuka menyatakan bahawa sebagai penasihat utama 'Sultan', beliau akan berbuat apa sahaja untuk membantu usaha Jamalul Kiram (salah seorang dari kira-kira 10 orang yang mendakwa dirinya 'Sultan' Sulu) untuk mendapatkan kembali Sabah.

Terkini Nur Misuri juga dilaporkan sebagai berkata :
"This should be handled by cooler heads…that it would also be good to await the Malaysian general election to see who will be the new Prime Minister… "

Apa yang Nur Misuari maksudkan? Siapakan yang akan mengaut keuntungan politik sekiranya kerajaan gagal mengendalikan situasi ini dengan baik? Sekiranya pihak yang beruntung tersebut menang pilihanraya, apakah yang akan jadi pada kepentingan dan keselamatan rakyat Sabah?
Sebagaimana biasa, beliau menafikan beliau membuat sebarang tawaran kepada kumpulan bersenjata tersebut.

Dan semalam, dia dengan bangganya mengumumkan untuk menghantar…hanya CUCU SAUDARA untuk menjadi orang tengah bagi menyelesaikan krisis ini.


Maaf Misuari, kami bukan sebangsat kamu yang melempar batu tetapi sembunyikan tangan.

Kami bukan macam kamu yang berlindung di balik lalang sehelai.

Kami bukan macam kamu yang bagaikan gunting dalam lipatan.

Tak perlu hantar cucu, waima diri kamu sendiri pun kerana ia tidak bermakna lagi.

Hutang darah, akan dibayar dengan darah… itu sumpah kami!!!


P/S : Syabas anggota keselamatan negara kita. Syabas PDRM. Syabas ATM.


10 orang comel komen:

Nao Mei said...

Sedih betol tengok isu sekarang..yang termampu cuma berdoa agar mereka sentiasa dilindungi Allah S.W.T..amin

Nurul Aini said...

Cara dia cakap lain macam je..New Prime Minster?

Harith Iskandar said...

syabas ATM/PDRM

Saadah Baek said...

berjuanglah untuk negara , kami disini hanya mampu mendoakan keselamatan pejuang negara :)

Lina md. munir said...

Nur Misuari lagi, banyaknya orang yang dah marah dengan manusia yang satu ni.

zulhilmi tempoyak said...

Al-Fatihah utk mereka yg gugur di medan perang. terima kasih kerana mempertahankan Mlaysia..

NAL said...

syabas pahlawan negara...

Solehah Shamsuddin said...

Dia bagitau New Prime Minister? Siapakah yang dimaksudkannya ni? Semoga Allah melindungi Malaysia.

Etuza Ezawarna said...

kenapalah mereka ni tamak nak tuntut tanah di Sabah..buat dalih lagi...

farah fasyaf said...

jangan pernah bagi depa jadi orang tengah... silap haribulan... orang orang nilah yang akan meramaikan pengganas...