07 March 2013

5 Amalan Sihat Yang Salah!


Assalamualaikum w.b.t

1. Menghindari matahari
Tubuh memerlukan vitamin D (cahaya matahari) supaya tulang tetap sihat dan meningkatkan sistem imunisasi badan. Cuba dapatkan cahaya matahari sebelum jam 10 pagi tetapi elakkan daripada membiarkan wajah terkena pancaran cahaya matahari. Seeloknya, sapukan sunblock supaya dapat menapis cahaya ultraviolet yang berbahaya untuk tubuh.


2. Menggunakan sabun antibakteria
Sabun dan gel antibakteria boleh melemahkan kemampuan tubuh untuk melawan bacteria jika digunakan terlalu kerap. Sebenarnya, mencuci tangan dengan air hangat dan sabun selama 20 saat juga mampu melindungi anda daripada kuman.


3. Makan makanan organik 
Makanan organik sebenarnya belum benar-benar masak dan lebih baik pilih buah-buahahn sederhana seperti rendah gula, natrium dan karbohidrat olahan.


4. Olahraga berlebihan
Tubuh dan fikiran tidak memerlukan dari 3-4 kali latihan kardio selama 30 -45 minit seminggu. Tidak perlu olahraga yang berat, sebaliknya hanya melakukan olahraga versi santai, ringan dan menyenangkan seperti renang, tenis, golf ataupun senamrobik.


5. Bergantung pada penghawa dingin 
Ruang berhawa dingin mengandungi bacteria dan kuman dan juga banyak partikel debu. Buka tingkap dan nikmati udara segar adalah lebih baik dan menyihatkan.

sumber : www.sheeraya.my


10 orang komen: