Last updated!

03 January 2013

Orang Mesir Purba Dulu Pun Dah Bersunat Ke?

Assalamualaikum w.b.t

Terkejut gak aku baca pasal nie. Nie bukan entry pasal 18sx ka. Nie info ja nak share. Aku taktaw kesahihan cerita nie. Aku saja kongsi ja. Betul ke Orang mesir Purba dulu Dah Bersunat? Huihh. Satgi hampa tengok gambar-gambar depa bersunat. Mengerikan ja. Ayooo. Takot aku. Hahahaha. 


Di Saqqara, dalam kubur Ankhmahon. Visir Teti Firaun (Dinasti 2345 SM) terdapat ukiran timbul dengan perwakilan berkhatan. The hieroglyphics menggambarkan dialog mereka. Pengendali meletakkan di atas lantai di sebelah kiri memberitahu pembantu beliau, yang memegang senjata kesabaran:
"Pegang, cepat, tidak membiarkan ia jatuh"
dan dia pon menjawab
"Saya akan melakukan apa yang anda mahu".
Di sebelah kanan, sebaliknya, pesakit mengatakan
"Gosok ia baik, untuk membuat ia berkesan"
dan jawapan pengendali pula
"Saya akan membuat ia menyakitkan, menyenangkan".

Jom kita bayang bahawa objek di tangan pengendali, di sebelah kanan, mempunyai penggunaan anestetik, yang lain menegaskan bahawa ia adalah satu alat tajam dan bahawa perkataan "gosok" merujuk kepada mengasah. Menurut Nunn berkhatan mempunyai satu upacara yang bermakna untuk mengakses kejantanan bukannya menjadi amalan kebersihan kerana ia biasanya dianggap.


Ini menjelaskan lebih baik makna kehadiran adegan ini dalam makam pembesar, jika ia merujuk kepada dirinya sendiri atau kepada anak-anaknya, tetapi tidak menjelaskan makna dialog. Dari "budaya perubatan di Mesir Purba" oleh Roberto Zacco.

P/S : Guna batu jer potong? Erghhhhhh!


16 orang comel komen:

Azlan Strider said...

ape perasan dorang kena sunat pakai batu tu..hehehe

Regards,
-Strider-

Syarafi[skyforce331] said...

biar betul guna batu!! ??....
...pergh!!
sakit siot!! ...ahahahahahaahhahaha

cik kiwi's said...

tapi..tapi..tak ke dalam ni yang bersunat semua dah tua tua. bukan bebudak. adehhhh...~

wadud@duad said...

masa zaman firaun adalah Nabi musa.. mereka melihat adanye kebaikan dari bersunat (menurut ajaran taurat) dan menjadi ketentuan masam zaman firaun, sape tahu kalau firaun yakin tentang ajaran Musa, dia tahu taurat agama benar.. so, boleh je jadi mereka jugak penganut agama Musa.. :D

puan @ laki, due2 sunat kan..

sa mic said...

makaaai guna batu? Adeeh tanak bayangkan, hahaha

Remy hazza said...

nyerinya...pakai batu jer.......
dah steril ke belum batu tu???? he3

yana aina said...

nasib zaman skrg dah tercipta peratan utk bersunat yg kurang sakit ... kalau takkkk ...... hehehhh

Emas Putih said...

hahahaha :D

Nadia Johari said...

jangan main2..zaman dulu lagi dsat..hahaa

Cik Honney said...

perhh..cant imagine....nyilu rasanya...

http://www.wadahberbicara.my/

Misz Fazie said...

perghh berani gila dorang. haha

Asmieza As said...

Er. ini lagi seramm. Even aku taktau mcm mana rasa

Kotak Mancis said...

mak aiii... terasa ngilu disitu... hahahhahaaa

MaYa MustWany said...

kikiki...tak heran gak kalau guna batu..tapi mesti batu tuh dah dibentuk tajam bagi senang.....

study sejarah memang de zaman batu...semua benda n peralatan guna batu..grrr.bukti kejatanan ...kikiki

3no gr33ny said...

hebatlah dari dulu lagi

Solehah Shamsuddin said...

errr xmo bygkn. msti skit sgt2 tu...