26 December 2012

Tips Selepas Kereta Tenggelam Akibat Banjir

La nie duk banjir kan. Makin terok aku tengok. Kesian mangsa banjir. Hope dipermudahkan segalanya. Sabar ye wahai saudaraku yang tengah hadapi musim banjir. Yang mana kereta rosak lepas bajir tue, lagi aku kesian. :-( So aku nak bagi tips-tips sikit pasal apa kita nak buat lepas kereta kita tenggelam dalam banjir. Hihihi. :-)

1. Selepas banjir surut, periksa kereta anda. Sekiranya keseluruhan kereta anda tenggelam termasuk enjin dan bahagian dalam kabin kereta, JANGAN CUBA HIDUPKAN INJIN KERETA. Tindakan ini biasanya akan dilakukan oleh ejen-ejen bengkel atau kereta penunda. Sebabnya supaya tuan punya kereta terpaksa membayar lebih tinggi untuk membaiki kereta kerana apabila anda cuba menghidupkan injin kereta, aliran elektrik akan mengalir ke dalam semua sistem elektronik enjin termasuk kotak komputer


(untuk kereta suntikan elektronik) dan sekiranya masih terdapat saki baki air di dalam alat berkenaan, akan berlaku litar pintas yang mana alat tersebut terpaksa di ganti. Kos untuk sebuah kotak komputer adalah lebih kurang RM1000 -- RM1500 bergantung kepada jenis kereta, cc dan pilihan pengguna. Tindakan di atas juga akan menyebabkan kesemua sensor yang biasanya akan beroperasi semasa kita menyalakan suis enjin kita terbakar dan biasanya satu sensor harganya tidak berapa mahal tetapi kesan daripada sensor yang tidak berfungsi boleh menyebabkan kos yang tinggi. Kita ambil contoh, sensor untuk mengesan atau untuk mengarah minyak kotak gear mengalir dengan baik di dalam kotak gear apabila tidak berfungsi akan menyebabkan pengagihan minyak kotak gear tidak sekata dan paling lama kotak gear tersebut boleh berfungsi dengan baik adalah 2 hingga 3 bulan. Selepas itu, keseluruhan kotak gear terpaksa diganti (harga untuk kotak gear baru wira 1.6 auto adalah lebih kurang RM7000). Ini adalah salah satu sebab kenapa apabila kita membeli kereta baru, waranti kereta akan termansuh apabila kita mengubahsuai sistem elektirk kereta termasuk sistem audio kereta kerana apabila sensor tidak menerima jumlah elektrik yang cukup, ia tidak dapat berfungsi dengan baik dan peralatan yang berkaitan dengannya akan rosak.


2. Apabila sampai ke bengkel, periksa bahagian yang terkena air terutama bahagian elektronik dan rungkaikan semua kereta anda keseluruhannya termasuk kesemua penutup alat elektronik.

3. Periksa palam pencucuh kereta anda. Pastikan ianya tidak berair. Kalau berair maksudnya air telah masuk ke dalam enjin. Periksa juga minyak enjin. Pastikan minyak enjin tidak bercampur air. Dan tidak terkecuali periksa minyak petrol. Selepas semua peralatan elektronik telah dipastikan kering sepenuhnya (biasanya 2 atau 3 hari). Boleh dihidupkan injin tetapi jangan cuba jalankan kereta kerana kotak gear belum diperiksa.


4. Sekiranya enjin boleh dihidupkan, murahlah belanja jika tidak mungkin akan mencecah ribu-ribu. Periksa minyak kotak gear, biasanya ia berwarna merah dan kalau bercampur air, warnanya akan bertukar menjadi warna air bandung (merah susu). Jika bercampur air, tukar minyak gear, jalankan kereta untuk 2-5 minit dan periksa kembali minyak gear. Ulang tindakan ini sehingga minyak kotak gear menjadi betul-betul merah jernih atau tidak bercampur air. Biasanya proses ini perlu diulang sehingga 7-8 kali dan akan menggunakan lebih kurang 15-20 liter minyak kotak gear. Sekiranya tiada kerosakkan yang melibatkan peralatan elektronik, kos cuma akan melibatkan upah, minyak enjin, minyak kotak gear dan beberapa peralatan yang sensitif kepada air seperti penapis udara (original).

P/S : Hope berguna ye. Peace.

12 orang komen:

jamilahamzah said...

erm, benda ni la yg saya risaukan kl banjir... dah la x abis bayar lagi... thanks for the info...

Mia Liana said...

wahhhhh siap ada tips lagi... terbaikkk

Admin said...

tq bro atas tips yg diberikan

Emas Putih said...

hahaha :D like3x

maszull said...

assalamualaikum fiz...menarik perkongsian info ini...;)

cik lisa said...

Terima kasih bro, kihkih .. boleh tambah pengetahuan getuew

Unknown said...

Tips yang bagoss !

Unknown said...

bgus sgt info ni..smuge mangsa bnjir tu bule guna tips nih

admin said...

tips yg bagus.

Nak sponsor takk?

http://www.aingraphic.my/2012/12/pencarian-sponsor-untuk-ga-akan-datang.html

Jom la join Giveaway Ain ye.

http://www.aingraphic.my/2012/12/gempak-giveaway-by-farah-puteri-ain.html

Azza Afdzal said...

BELI BARU JER SENANG HAHAHA

Mariam Musa said...

Kecian mangsa banjir..moga dipermudahkan urusan amin...

Unknown said...

thanks for the tip.......
kena semua berhati2 dimusim hujan nie.....