Baca Entry Latest Nie Jugak!

28 December 2012

Kisah Benar Bagaimana Hana Tajima Peluk Islam

Suatu ketika dulu, nama Hana Tajima Simpson mula menjadi topik perbincangan di kalangan blogger Muslimah. Nama gadis kacukan Jepun dan Inggeris ini dikenali kerana gaya berhijabnya yang unik dan lebih kasual. Wajah manis ini juga telah mula menghiasi sejumlah media di UK dan Brazil. Hana yang lebih dikenali sebagai seorang pereka fesyen membuat kejutan melalui produk dengan jenama Maysaa. Produk yang telah dilempar ke pasaran dunia itu berupa hijab bergaya ‘layers’. Melalui jenama tersebut, Hana mencuba untuk memperkenalkan gaya berbusana yang trendi, namun tetap sesuai dengan syariat Islam di kalangan Muslimah.

Mula memeluk Islam seawal usia 17 tahun, Hana datang daripada latar belakang keluarga Kristian yang tidak terlalu mementingkan agama dalam kehidupan mereka. Ayahnya berasal dari Jepun manakala ibunya merupakan seorang wanita Inggeris. Minatnya kepada Islam bermula semasa belajar di sekolah tinggi. Hana bertemu dan bersahabat dengan beberapa pelajar Muslim. Pada pandangan Hana, sahabat-sahabatnya yang beragama Islam kelihatan berbeza dengan yang lain. 
“Mereka kelihatan menjaga jarak dengan beberapa pelajar tertentu. Mereka juga menolak ketika diajak untuk pergi berhibur di sebuah kelab malam.” katanya. 
Bagi Hana, perkara itu sangat menarik. Selain itu, sahabat-sahabatnya yang Muslim dianggap sangat menyenangkan apabila diajak berbincang berkaitan hal kuliah. Menurutnya, pelajar Muslim lebih banyak menghabiskan masa mereka membaca di perpustakaan ataupun berbincang. Dari sahabat-sahabat Muslim itulah, secara perlahan-lahan Hana mulai tertarik dengan ilmu falsafah terutamanya falsafah Islam. Sejak saat itu, Hana mula mempelajari falsafah Islam langsung dari sumbernya iaitu Al-Quran. Kenyataan bahawa Al-Quran tetap sama seperti sebelumnya memberi maksud bahawa sentiasa ada titik rujukan untuk semua perkara. 

“Di dalam Al-Quran, saya menemukan banyak rujukan berkisar tentang isu-isu mengenai hak wanita. Semakin banyak saya membaca, semakin diri saya bersetuju dengan idea-idea disebalik Al-Quran dan saya boleh melihat bagaimana Islam boleh mewarnai kehidupan sahabat-sahabat Muslim saya. Namun saat itu, keinginan untuk memeluk agama ini masih belum tiba. Sehinggalah tiba pada satu titik yang mana saya tidak dapat mengatakan tidak pada diri saya mengenai kebenaran agama ini, maka saya memutuskan untuk menjadi seorang Islam” katanya.
Rasa kagumnya terhadap ajaran-ajaran yang terkandung di dalam Al-Quran akhirnya membuatkan Hana memutuskan untuk memeluk Islam. Tanpa menemui sebarang paksaan dan halangan, dengan hanya disaksikan oleh teman-teman Muslimahnya, Hana pun mengucapkan dua kalimah syahadah. 
“Menyatakan perkara tersebut kepada keluarga adalah sesuatu yang mudah. Saya tahu mereka akan gembira selagi mana saya juga gembira, dan mereka boleh melihat ianya adalah sesuatu yang baik,” tuturnya.
Seperti halnya semasa Hana memutuskan untuk memeluk Islam, begitu juga keputusan untuk mengenakan hijab datang tanpa paksaan. Hana mula mengenakan hijab di hari sama dia mengucap dua kalimah syahadah. “Ini merupakan cara terbaik bagi membezakan kehidupan saya di masa lalu dengan kehidupan saya pada masa hadapan,” ujarnya. Keputusan untuk mengenakan hijab pada masa yang sama menerima pelbagai reaksi dari orang-orang di sekelilingnya, terutamanya kawan rapatnya. Sebelum mengenakan hijab, Hana sudah memahami fahaman negatif terhadap orang-orang yang berhijab. 

“Saya tahu apa yang mereka fikirkan mengenai hijab, tetapi saya akan bersikap berpura-pura tidak mengetahuinya. Namun seiring dengan masa, orang-orang di sekitar saya kini sudah boleh menerima penampilan saya dengan balutan hijab.” katanya lagi.
Dalam blog peribadinya, Hana mengakui bahawa menjadi seorang Muslimah di sebuah negara barat adalah sedikit menakutkan, terutamanya ketika semua mata di sekitarnya memandangnya dengan pandangan yang aneh. Maklum sajalah, sebahagian penduduk de negara-negara barat telah dijangkita dengan wabak Islamofobia. 
“Oleh sebab itu, saya ingin menciptakan sesuatu yang akan membantu para muslimah di mana jua untuk terus berusaha mengatasi perasaan takut itu.” ujarnya.
Kini, dengan busana Muslimah yang dirancangkannya, kaum Muslimah di negara-negara barat mampu tampil dengan busana yang boleh diterima oleh masyarakat di sana tanpa meninggalkan peraturan yang ditetapkan Islam. Kini fesyen busana Muslimah yang diperkenalkannya bukan saja mendapat sambutan yang hangat daripada muslimah di seluruh dunia, malah penerimaan daripada yang bukan Islam juga sangat menggalakkan.

 P/S : Lawa Hana Tajima berfesyen tudung camtue. Tapi awat aku tengok awek melayu hat len pakai fesyen camtue, macam sakai ja. Hahahaha. Serius huduh. Hahahaha. Pakai ja la cam biasa, lagi lawa. Aku kadang2 kesian ngan depa. Oops!


30 orang comel komen:

Nurul Atiqah said...

Oh, baru tau cerita sebenar....

Nurul Filzah said...

Nak pakai macam hana tajima mmg nmpak serabut. tp bila tgok hana tajima pakai, super duper chantek !

Bui Junaidi said...

KALAU X BACA ENTRY NI MMG KAK BUI X TAU YG DIA NI KACUKAN JEPUN+OMPUTEH..INGATKAN ORG MELAYU..HAHAHA

Misz Fazie said...

kalau orang cantik pakai ape pon mesti cantik macam hana tajima ni :)

3no gr33ny said...

baru tahu fesyen tudung sekarang ni dari beliau

hamizah samsudin said...

lawa tapi bersyariat, alangkah bestnya :)

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

somel, hahaha.. sb sesuai dgn bntuk muka dia.. sy pun tak penah pakai mcm hana.. pkai tdung bawal je..

Aqilah Wahid said...

Alhamdulillahh :D

Azza Afdzal said...

dh pernah baca pasal hana tajima ney sampai kan siap ada lagi nama tudung dengan nama beliau :)

melissa lissalalissa said...

ohh.. macam tuu., huhu
alhamdulillah., ^^

Remy hazza said...

alhamdulillah...semoga usaha dia berjaya....

Zaf98 said...

0o0hhh...gini citernyaa... menarik~
ingatkan... Hana ni, dari lahir lagi dah Islam. heheee~
rupanyaa, pernah jadi penganut agama Kristian.
Alhamdulillah~~~
saya suka baca cite pasai 0rang2 yg agama lain memeluk agama Islam~ (Y) :)

chemija said...

yup, bila orang kita pakai macam dia, serabut perut nengok .opss! :)

Fyna Ahmad said...

suka style HT!!!

Shazwina said...

Haha last part tu kena agree. Malaysian nampak pelik bila try ikut fesyen hana tajima. tapi tapi yang cantik tu boleh tolak tepi la sbb pakai mcm mna pun ttap cntik. whatever it is, i'll stick to my tudung bawal. haha tak reti sungguh la nak belit-2 ni.

Nur Atiqah Mohd Zaki said...

susah pakai tudung cam hana tajima nie...
too yang eyqa pakai tudung biasa jew

tyra lee said...

orang kalau dah cntik. pkai ape pun cntik. :D

sea_lavender said...

ok baru tahu. Alhamdulillah.. Allah berikan hidayah pada dia..dan membawa perkembangan yg baik bg wanita bertudung dlm feksyen :)

wan namikaze said...

Bila difikirkan kembali, muka Hana Tajima ni same mcm Wan la (skali-skala perasan ^o^)..

CaDLyNN said...

haha..kene sesuai dgn muka baru boleh pakai gitu..kalau tak serabut..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

nice sharing apit. thx for tis info...
dan dia sgt lawa.

Poi Blogger said...

nice entry,, ^^

serikandi ISLAM said...

hana tajima tu mmg cantik,pakai pa pun cantik.huhu =)

Izzie said...

setuju dgn ayat yang last tu.
"Tapi awat aku tengok awek melayu hat len pakai fesyen camtue, macam sakai ja." hahaha.
fesyen mcm tu tak seswai dgn semua org sbnrnye.
tp mmg rezeki hana tu lah dpt berkenalan dgn muslimah yg baik.

eimuizduaf said...

Nak gayakan hijab macam Hana Tajima nie memang dok gheti aah . Pakai tudung syria jee -_-" . Kalu nak lilit selendang pun , lilit biase2 . Hahahaa .

Khairun Solehah said...

alhamdulillah,dia telah msk islam.. # hana tajima memang terbaik =)

MANZARINA said...

ahahaha...ampeh apit.... tak baik tol....kah kah kah...

Nabila Aziz said...

cantik jer hana tajima pakai .. :D tapi kalau apit yang pakai .. sumpah hodoh gila ! >,<

MaYa MustWany said...

Allhamdullilah

Nur Dzafirah said...

Kacukan? Haha... baru tahu... :3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...