02 March 2012

5 Hacker Yang Paling Popular Di Dunia

Salam blogger dan salam sejahtera kat semua. Hmm entry sebelum nie dah buat pasal 5 hacker perempuan yang paling cantik di dunia kan? So untuk entry nie lak nak share ngan korang pasal 5 hacker yang paling top dah popular di duina. Salah satunya adalah idola apit la. Hihihi. Tapi diharapkan jangan lah mereka tue hack belog nie. Aminn.. Okay jom kita mula mengenali hacker2 yang paling popular di dunia. Tapi sebelum tue kalau rasa cam nak tengok Jessie J secara dekat, boleh la try kat SINI

1. Kevin Mitnick
Dikenali sebagai hacker yang paling terkenal di dunia. Mitnick merupakan orang yang pertama yang harus dipenjara kerana menyusup masuk ke dalam sistem komputer. Aksinya yang paling terkenal adalah 'phone phreaking', iaitu menyeroboh sistem telefon agar boleh melakukan panggilan secara gratis. Meskipun tidak bekerja di dunia programming, ia percaya bahawa sesiapa pun bisa membuat kerosakkan hanya dengan menggunakan telefon. Setelah menghabiskan masa hukumannya di penjara, ia bekerja sebagai konsultan keamanan di perusahaannya sendiri, Mitnick Security.

2. Gary McKinnon
Lelaki ini juga dikenali dengan sebutan Solo. McKinnon tercatat sebagai orang belakang penyusupan terbesar ke sebuah sistem militer dalam sejarah ilmu komputer. Tidak puas dengan hal itu, ia secara terang-terangan mempermalukan sistem keamanan informasi dari NASA dan Pentagon. Saat ini ia telah diekstradisi ke Amerika Syarikat dan dilarang mengakses komputer menggunakan internet.

3. Vladimir Levin
Ahli biokimia dan matematik ini popular dari usahanya melakukan perompakan bank terbesar menggunakan teknik cracking. Levin berjaya mencuri antara 10 juta dolar AS dari Citibank di New York ke akaun miliknya. Vladimir Levin tertangkap oleh INTERPOL pada tahun 1995 di bandara Heathrow, Inggeris. Namun anehnya, ia hanya menerima hukuman penjara selama 3 tahun.


4. Kevin Poulsen
Pria yang saat ini bekerja sebagai jurnalis ini punya masa lalu yang kelam. Sama dengan Mitnick, ia juga dikenal sebagai phone phreaker. Aksinya yang paling populer adalah menipu sebuah stasiun radio yang menawarkan hadiah mobil Porsche bagi penelepon ke 102.


5. Anonymous
Group hacker ini sejak kebelakangan menjadi sangat popular karena beberapa aksinya menyeroboh sistem keamanan. Tidak dengan itu, perusahaan-perusahaan dengan nama besar seperti Sony ikut menjadi korbannya. Lewat aksinya tersebut, situs PlayStation Network (PSN) milik Sony down selama berhari-hari. Parahnya lagi, Anonymous juga mencuri data para pengguna PSN dan mempublikasikannya. Terbaru juga, Anonymous telah menggodam Goverment Malaysia. 

p/s : Cayalah kamu anonymous! U are my idol!

4 orang komen: